De NMBS gaat op ‘korte termijn’ de oude dieseltreinen – gebruikt in onze regio – volledig vervangen door modernere exemplaren. Concreet zullen op de lijnen naar Brussel, de M4-toestellen vervangen worden door M6-rijtuigen. Op de lijnen naar Antwerpen zullen we geleidelijk aan steeds meer gerenoveerde ‘varkensneuzen’ (MS75) te zien krijgen. Volgens de NMBS komt dit gemoderniseerde materieel inzake capaciteit goed overeen met de grootte van de reizigersstromen tussen de Kempen en Antwerpen.
Ook de 'studententreinen' krijgen hun noodzakelijke upgrade. Door de elektrificatie van het stuk spoor tussen Hamont en Mol zullen ook hier elektrische toestellen kunnen worden ingezet. De jonge reizigers kunnen dus comfortabeler naar hun kot sporen. De wagonnen hebben een grotere capaciteit én studenten die van Hamont komen zullen niet meer moeten overstappen in Mol. Deze verandering gaat in vanaf september 2021.
Blijven inzetten op modernisering.
Federaal Volksvertegenwoordiger Servais Verherstraeten werkt al jaren op dit dossier. “Door de instroom van ‘dubbeldekkers’ (M7) op het Belgisch spoornet, komt er steeds meer materiaal vrij. Het is daarom logisch dat de NMBS stelselmatig de vernieuwing van het materiaal ook in de Kempen wil doortrekken. Ik pleitte er al een aantal jaar voor om de oude vervuilende dieselstellen te vervangen door modernere exemplaren.”
“De ‘nieuwe varkensneuzen’ kennen een goede betrouwbaarheid en bieden een beter zitcomfort dan de Desiro-toestellen. Maar aan het gebrek van airco of internet moet echt iets gebeuren. Ook de hoge opstap is wel degelijk een probleem.”, aldus Verherstraeten. “Ik ben blij met deze stap, maar de NMBS moet blijven inzetten op modernisering. Dit mag geen eindpunt zijn. Ik blijf pleiten om minstens tijdens de spits ook AM80-motorstellen op de Kempense spoorlijnen in te zetten.”